Du och dina singelskivor

Skriven av

Digitalisera LP-skivor gick ju bra. De var välskötta och fina. Nu kommer turen till singlarna och EP-skivorna. De brukar inte vara lika jämna och fria från repor, damm, elefanter och grusbilar.

Vill du ha ett kvällsprojekt som tar oändligt mycket tid och ger din musarm oändlig träning? Modelljärnväg? Nej. Digitalisera din samling av singel- och EP-skivor i ljudprogrammet Audacity, lägg dem på ett ordnat sätt i en katalog och börja beskåda resultatet i detalj. Du känner rysningar. Du undrar hur det har kunnat gå så illa.

Tanka hem Audacity och skaffa en mus som kan skicka markören över halva skärmen bara genom en knuff på ett par millimeter! Du kommer att få ett mycket tränat musfinger och du kommer att kunna känna igen otrevliga vågformer på en tiondels sekund bara de sveper över bildskärmen. Du kommer också att få oändlig tillfredsställelse när du jämför resultatet med det knastriga ursprungsljudet.

Det är bara ett problem. Det kommer att ta massor av tid. Det kan ta en eller flera timmar att bara gå igenom en förfärligt repad skivsida manuellt. Får du timtiden betald är det jättefint, men i annat fall får du se det som en oerhört tidskrävande hobby. Det blir cirka 180.000 svängningar att undersöka på en treminuters skivsida.

Audacity har en automatisk funktion som hittar och reparerar små knäppar och knaster, men den är ganska grov. Ställer man in den för brett, försvinner för mycket. Den mänskliga hjärnan måste vara med och skilja ut vad som är repor och vad som är godtagbara vågformer och ta hand om det mest uppenbara först.

Det här vill du uppnå

Om du tittar med lupp på en singelskiva ser spåren ofta ut som en småländsk leråker från filmen Utvandrarna. Full med sten. Spelar du av leråkern blir det en hel massa knaster, som ser ut som en granskog eller ett fiskskelett i Audacity. Du blir tvungen att bli din egen Karl-Oskar och plocka bort stenarna och snygga till plogfårorna i allmänhet.

Umeå flickkör sjunger ”Den vackraste visan om kärleken” av Lille Bror Söderlund på en Decca-EP från 1961. Tre minuter rent sprakande i form av ett tusental knäppar och knaster, svosch-svosch i bakgrunden, uppblandat med lite körsång.

Efter ett par timmars pillande är ljudspåret rent och fint och njutbart. En av de ursprungliga körsångerskorna fick lyssna på ljudspåret och var helt begeistrad över den kvalitet som gick att uppnå. Det kan du också göra och jag hoppas den här artikeln ska visa dig hur du gör.

Proceduren – en översikt

Mycket av hanteringen har redan behandlats i artikeln om att tvätta LP-skivor, så du kan börja med att se på metoderna och säkerhetsprocedurerna som använts där: https://www.teknikaliteter.se/2018/12/06/du-och-dina-lp-skivor-i-den-digitala-tidsaldern/

Det som skiljer singlar från LP-skivor är att de brukar var mycket hårdare smutsade och misshandlade, håller allmänt sämre kvalitet och har mera inspelat buller. Detta kräver särskild behandling.

Förberedande arbete

  1. Räkna antalet skivsidor och bestäm dig för hur mycket tid du kan lägga på varje sida. Blir det mindre än 30 minuter, är det inte värt ansträngningen. Inse att du har ungefär 180.000 vågformer att titta igenom på en treminuters-inspelning. Men du kommer att få rutin.
  2. Hämta hem senaste versionen av programmet Audacity från https://www.audacityteam.org/. Nytt 2021: Audacity 3.0 har blivit ett ryskt spionprogram som skickar användaruppgifter vidare, efter att det köpts av det ryska företaget Muse Group. Använd äldre versioner eller sök eventuellt efter att annat open-source-program.
  3. Gör kataloger på disken.
    Bygg upp en katalogstruktur för att ta hand om originalinspelningar och kalla den för exempelvis C:\digitaliserade-singlar.
    Skapa en andra katalog för tvättade inspelningar och kalla den för exempelvis C:\tvättade-singlar.
  4. Säkerställ att du har diskutrymme nog för hela skivbiblioteket. Audacity rapporterar hur många timmar du kan spela in.

Snabbknappar

Ställ in Audacity så som beskrivs i den tidigare artikeln. För att snabba upp redigeringen är det också bra om du ställer in ett antal snabbknappar i Edit > Preferences > Keyboard och kopplar:

View > Zoom to selection till A
Effects > Repair till Z
View > Zoom out till X

Dessa tre tangenter ligger intill varandra och du kan ha vänsterhanden bekvämt placerad intill dem, medan högerhanden sköter musen. Vänster tumme ligger bra till på mellanslaget för att starta och stoppa avspelning.

Samtidigt är ångra-funktionen Ctrl-Z, så handen ligger redan rätt om du skulle råka göra en reparation som inte riktigt fungerar.

Vad som helst för att snabba upp arbetsförloppet och slippa leta med musen efter olika ikoner.

Andra inställningar

När du redigerar vill du ha så mycket skärmutrymme som möjligt för själva vågformerna så minimera eller flytta över VU-metrarna till den andra bildskärmen om du har två skärmar.

Dra ut de båda kanalerna så mycket som möjligt i Y-led och zooma lämpligt mycket på vågformerna genom att klicka på noll i amplitudfältet till vänster om vågformen.

Repair kan inte reparera mer än 128 sample, men få smällar är längre än så. Ställ om räknaren End-Length till samples och klicka i knappen Length så att du snabbt kan se hur lång din markering är.

Arbetsgång

Inspelning

  1. Tvätta och borsta dina skivor, eller dammsug dem som ett minimum.
  2. Spela in alla skivsidor rått. Spela in fram- och baksida tillsammans, för det gör hanteringen snabbare totalt sett. Inspelningen kan gärna gå medan du byter sida – det handlar om sekunder. Du kommer ändå att få klippa bort en massa onödigt efteråt. Gör det till ett rutinarbete.
  3. Döp inspelningen på något logiskt sätt när du sparar den i C:\digitaliserade-singlar (Artist_skivtitel).
  4. Audacity kommer att bygga sin egen katalogstruktur inuti C:\digitaliserade-singlar.
  5. Säkerhetskopiera C:\digitaliserade-singlar.

Bearbetning

  1. Titta igenom några skivspår i Audacity, fundera på vilka artefakter som finns och hur du ska angripa dem. Angrip dem i följande ordning:
  2. Välj ut en skivsida eller ett EP-spår för detaljredigering. Markera och sudda det du inte vill ha kvar med Ctrl-K. Spara det resterande under ett bättre, mera detaljerat namn i C:\tvättade-singlar.
  3. Audacity kommer att bygga sin egen katalogstruktur inuti C:\tvättade-singlar.
  4. Allt ditt arbete sparas hädanefter i C:\tvättade-singlar.
  5. Klipp bort inledningens tomspår fram tills ljudet börjar. Hårt. Hitta första nollgenomgången och markera därifrån till inspelningens början med Skift-J och klipp bort markeringen med Ctrl-K.
  6. Tona ut slutet av inspelningen en sekund innan vågformen försvinner ned i bruset genom att markera en sekund och tona ut den med Effects > Fade out och markera allt från uttoningens slut till inspelningens slut med Skift-K och klipp bort markeringen med Ctrl-K.
  7. Buller och lågfrekvent svosch och gronk angrips med spektrumanalys och högpassfilter. Klipp åtminstone vid 40 Hz och med 24 db/oktav.
  8. Knaster och knäppar angrips med Repair-verktyget. Är det väldigt mycket små-knaster kan du prova Click removal.
  9. Fräs och väs angrips slutligen med spektrumanalys och lågpassfilter. Singlar har allmänt usel ljudkvalitet så du kan gott klippa allt över 10-12 kHz med 24 dB/oktav.
  10. Tryck Ctrl-S med jämna mellanrum, efter kanske 25 fixade sprak. Du vill inte förlora ditt arbete om systemet skulle krascha, det blir strömavbrott eller dylikt.

Efterbearbetning

  1. Lyssna igenom allt för att höra att du hittat alla problem.
  2. Normalisera till –1 dB.
  3. Spara igen.
  4. Exportera som 16-bitars WAV till C:\tvättade-singlar.
  5. Ange titel, skivnummer etc i dialogrutan för data kring inspelningen. Godkänn.
  6. Säkerhetskopiera C:\tvättade-singlar.

Skivor som kan spelas tvärs igenom

Det handlar väldigt mycket om att skaffa sig rutin. Avsikten är att du med musen på höger rullningspil, med ögon känsliga för skrap, ska kunna rulla dig fram genom vågformen och snabbt upptäcka skillnader mellan kanalerna, eller i enklaste fall, se jättesmällar som sticker ut från vågformerna runt omkring.

När du hittat rätt zoomläge, till exempel ungefär 4000 sample på en skärmsida (så att det inte tar för lång tid att rulla fram, men så att vågformen inte är så komprimerad att du riskerar att missa en transient) kan du bara sitta där och se transienterna komma.

Du lär dig ganska snabbt att se skillnader mellan kanalerna, markera dem, zooma in och eliminera. Även om den ena kanalen tycks sakna transient är den ändå alltid skadad, hackig och trasig.

Angreppsmetod

  1. Stanna rullningen när du har ett par transienter på skärmen.
  2. Markera en eller ett par som ligger nära varandra.
  3. Välj Zooma arbetsområde (Fit selection) med A.
  4. Markera skadan i den kanal där den är störst. Båda kanalerna är alltid skadade, fast det kanske inte syns i förstone.
  5. Tryck Repair (Z). Se att det blev bra, eller upprepa.
  6. Ett skrap kommer sällan ensamt. Letar du runt kring det du nyss reparerade kommer du att hitta fler. Bestäm dig på ett tidigt stadium för hur små skrap det är värt att lägga tid på.
  7. Återgå till förra zoomläget (X, X, X) och fortsätt rulla åt höger.
  8. Kommer du in i ett tystare område, zooma i vertikalled genom att vänsterklicka på 0,00. Kommer du in i ett ljudligare område, högerklicka på 0,00.

Problemen finns ofta när kanalerna skiljer sig åt. Visst kan kanalerna skilja sig åt eftersom det är stereo, men de skiljer sig inte våldsamt och särskilt inte på millisekundnivå. Stereo innebär för det mesta bara subtila fasskillnader, inte en transient i ena kanalen.

Är den ena kanalen skadad, är ofta den andra det också. Ibland syns det inte, ibland är det i motfas, men skadad är den. De små smällarna kan vara luriga och ibland verka som en del av den riktiga vågformen. Det är ett detektivarbete till en början, men efter ett tag blir du van.

Jag har ingen aning om hur Repair fungerar i detalj, men den verkar titta lite på hur vågformerna runt omkring ser ut. Det rör sig absolut inte om enkel utslätning. Är den riktiga vågformen lite småskrynklig, blir reparationen också småskrynklig. Är det en stor svängning med ett hack i toppen, blir resultatet en stor, ren svängning. Funktionen är duktig.

Intressanta fabrikat

Östeuropeiska singelskivor har sina egenheter och uselheter. Det sovjetiska skivbolaget Melodija gjorde i stort sett bara EP-skivor på 331/3 varv efter att man avslutat 78-varvseran i början av 1960-talet.

De är unika och därför värda att spara för eftervärlden, men räkna med massor av sprak. De kan ha diverse olika, ostandardiserade diametrar.

Mjuka, genomskinliga singelskivor var också vanliga i Sovjet. De kan inte bara läggas på en räfflad skivtallrik, utan du måste ha en hård skiva inunder. Annars bucklar de sig.

Skivor som inte kan spelas tvärs igenom

Kvaliteten kan vara sämre än du tror på dina gamla klenoder. Vissa exemplar kan vara ospelbara. Du blir tvungen att reparera.

Mikroreparationer

Det finns en risk att vissa skivor har sådana hack eller smuts att nålen hoppar framåt eller bakåt ett spår. Det kan bero på att någon liten partikel har fastnat eller kletat sig fast i ett spår, eller att det finns en smetig klump av något i spåret. Vill du verkligen reparera den skivsidan blir du tvungen att undersöka saken med lupp eller mikroskop.

Peta bort klumpen med något som är mjukare än vinylen, exempelvis en vässad tandpetare, så du inte kan skada skivspåret. Peta längs spåret.

Använd helst inte våta tvättmedel. En del predikar att man ska använda trälim i spåren, vänta tills det torkar och sedan dra bort det. Nja. Prova på egen risk, men kolla i mikroskop efteråt. Det blir oftast gegga kvar.

Skulle det vara så illa att spåret är skadat i själva vinylen, blir du tvungen att använda en synål och rispa bort skadan och ”återskapa spåret” under lupp. Visst, spåret blir förstört just där, men nålen kan passera. En skada på en millimeter blir till någon millisekunds avbrott i vågformen. Du får återställa för hand efteråt, i Audacity.

Filosofidel

Bullerborttagning med högpassfiltret

Singelskivor har nästan alltid ett grundmuller ingraverat. Nej, det är inte din skivspelare som är trasig, för mullret ändras från skiva till skiva. Du ser det på att vågformen ser ut som en smutsig sinusvåg även på de tysta ställena och att VU-metrarna viftar våldsamt även när det ska vara tyst. Bilden ovan visar inledningen av Bedrich Smetanas ”Moldau” där flodens upprinnelse illustreras av en ensam flöjt runt 400 Hz. Det är den täta vågformen. Dess medelnivå ligger runt –72 dB i spektrumanalysen. Bakgrundsbullret är den stora, långsamma vågformen på 15 Hz som ligger kring –46 dB. Bullret dominerar helt och måste bort. Den där stora knäppen ska också tas bort.

När du ska undersöka din egen inspelning börjar du med att markera en skärmsida av vågformen på ett relativt tyst ställe och spektrumanalyserar den med Analyze > Plot spectrum. För att du ska komma tillräckligt långt ned i frekvens i diagrammet, kan du välja Size: 8192. Vill du se hela spektrum ned till 3 Hz väljer du Size: 16384.

Förmodligen ser du en jättetopp någonstans mellan 20 och 80 hertz. Det är mullret. Det måste skäras bort med högpassfiltret. Var inte buskablyg. Markera hela skivsidan (Ctrl-A) från en singel eller melodin (från en EP) och välj Effects > High pass och ange cut-off frequency som exempelvis 80 Hz och rolloff till 63 dB per oktav eller mer och klicka OK. Vågformen lugnar ned sig betydligt, liksom VU-metrarna.

Du ser också var spektrum tar slut, någonstans kring 13-14 kHz. Allt däröver är onödigt brus som du utan samvetskval kan ta bort – lite senare. Knäppar och knaster framträder tydligare om du inte börjar med att klippa bort de höga frekvenserna.

Reparera knäppar, men hur mycket

Antingen kommer det en enstaka jättespik eller också sitter det flera stycken i en grupp tillsammans. Jättespiken låter som en smäll, medan gruppen av mindre smällar låter som sprak.

Lite skräp till vänster och irreparabelt mycket skräp i mitten. Skräpet längst till höger kan förmodligen tas bort med Click removal.

Är skivan svårt skadad kommer du att tvingas till en kompromiss. Du kan inte reparera allt, eftersom du inte har oändligt mycket tid. Ett bra medelvärde är att bara reparera de felaktigheter som är i storlek med eller större än själva den nyttiga vågformen. Det kan variera utmed vågformen, så du får förstora olika mycket i Y-led allt eftersom arbetet fortskrider. Du kan visserligen förstora hur mycket som helst och hitta hur många felaktigheter som helst, med risken att du blir gråhårig i förtid.

Finns det ett litet, ensamt hack på en i övrigt lång ostörd vågform bör du åtgärda det eftersom det kommer att höras, medan ett litet hack mitt på en stor vågform förmodligen inte kommer att höras. Det blir som ett ensamt träd ute på en åker – det kommer att märkas, medan ett trasigt träd inne i en skog inte märks.

Rita själv

Blir det för mycket skräp på ett ställe, så att Effects > Repair inte orkar med, får du ta till penn-ikonen och rita en approximativ vågform. En utplattad svängning hit eller dit märks ändå inte. Då märks skrapet betydligt mer.

Bättre eller sämre

Ibland kan repair-funktionen göra saken värre, till exempel genom att åstadkomma en större svängning än den du försökte reparera. Då har funktionen fått för stort, eller felaktigt område att ta hänsyn till och blivit vilseledd. Ångra och markera ett mindre område just runt smällen och inte mer, och försök igen.

Om det är en väldigt våldsam vågform kan du behöva reparera den i flera steg. Annars kan resultatet bara bli värre. Välj exempelvis halva vågformen och släta ut den och därefter andra halvan. Kvarstår en massa småskräp, markerar du ett större område och slätar ut det efteråt.

Click removal

Är skivan mycket skadad och hackig får du ta ett principbeslut. Ska du låta de små hacken vara och bara koncentrera dig på de 1234 stora jättereporna?

För väldigt rassliga skivor kan Effects > Click removal fungera bra. Threshold kan ställas på 74 och Max spike width på 40. Det sopar bort det mesta, men inte allt.

Se ändå till att ta de verkligt stora spikarna först, annars blir de bara avrundade, men finns kvar ändå.

Allmänna råd

Din arbetstid är dyrbar. Spara därför spåren i Audacity ofta.

Arbeta aldrig med råinspelningen utan klipp ut ett ”arbetsstycke” och spara separat i C:\tvättade-singlar. Skulle du råka förstöra råinspelningen tvingas du gå tillbaka till skivspelaren och göra om inspelningsjobbet.

Undvik tråkigheter genom att skaffa avbrottsfri kraft. Det svenska elnätet är inte så bra och fint som man kan förledas att tro. Blir det strömavbrott kan allt ditt arbete kanske vara förlorat.

Läs mer

Du och dina LP-skivor: https://www.teknikaliteter.se/2018/12/06/du-och-dina-lp-skivor-i-den-digitala-tidsaldern/

Läs gärna det här som avskräckande exempel: https://en.wikipedia.org/wiki/Unusual_types_of_gramophone_records

Läs det här om usel kvalitet: https://www.idg.se/2.1085/1.380939/mediamassakern

Läs det här om bullerkriget: https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Märken på artiklar:
Artikelkategorier:
Ljudteknik

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *