Digitala skådespelare klagar inte

Skriven av

Det här var en teknikförutsägelse jag publicerade år 2013 i TechWorld och nu är vi där. Redan då hade Hollywood problem med strejkande skådespelare och manusförfattare och jag gissade att den virtuella världen snart skulle ta över filmskapandet. Tio år senare, 2023, gick skådespelare och författare i en 150 dagar lång strejk som lamslog allt. AI griper kring sig som aldrig förr och kan nu skapa hela rörliga sekvenser. Varför inte? AI strejkar inte och kräver inte förmånligare arbetsvillkor.

Förutsägelse från 2013

Marilyn Monroe och Audrey Hepburn är väl döda? Eller? Hur kan de då vara med i de senaste reklamfilmerna för Gap, Galaxy Chocolate och Dior J’adore, gjorda av filmeffektbolaget Framestore?

Redan när jag såg filmen Final Fantasy (från SquareSoft) på bio år 2001 förutsåg jag att Hollywood förr eller senare skulle börja med heldigitala skådespelare, så att kändisarna skulle kunna utföra omöjliga stunttrick, jobba 24 timmar om dygnet utan att kräva extra betalt, och så att man skulle kunna återuppväcka döda skådisar utan för mycket besvär. Framestore kallar sin Audrey för Audrey Hepburn™ för att skilja henne från den riktiga. Man får ju bara hoppas att bolaget har de efterlevandes tillstånd att återskapa de döda, annars har vi en ny kader intressanta rättsfall att vänta, rörande inkomster från det digitala livet efter detta.

Ming-Na från Final Fantasy var en av de allra första artificiella skådespelerskorna. Då var animeringen inte uppe på samma höjder som idag, men det var ändå lätt att se vartåt det barkade. Sen kom Gollum, med ganska övertygande ansiktsrörelser även om han inte var mänsklig. In från höger Avatar (ett annat Framestore-jobb), som sägs ha fått vänta på idéstadiet från början av 1990-talet för att animeringstekniken skulle hinna ikapp. Nu är vi väldigt långt borta från de plastiga människofigurerna från exempelvis Toy Story, som utgör vad filmbranschen kallar för ”kusliga dalen” (uncanny valley).

Bilden används enligt Fair use: en.wikipedia.org

Hår och päls har kunnat animeras allt bättre i och med att professor Raymond Goldstein vid University of Cambridge utvecklade matematiken bakom rapunseltalet, som beskriver hur exempelvis en hästsvans, eller en kabelbunt böjs och faller naturligt. Se bara på Disneys Tangled (Trassel). Artificiella världar kan snart inte skiljas från riktiga, i och med planetdesignprogram som Terragen.

Färre strejker

Hollywood är snart framme vid de heldigitala skådespelarna. Ännu så länge måste man mappa de digitala ansiktena på mänskliga skådespelare för att få mänskliga ansiktsrörelser, och använda mänskliga skådespelare för att få arm- och benrörelser naturliga, men ge dem ett par år så är det lilla omaket eliminerat.

Bilden används enligt Fair use från starwars.wikia.com och en.wikipedia.org

Han Solo kan vara forever young och spela med i hur många Star Wars som helst. Vägen ligger öppen för oändliga rader TV-serier med samma skådespelare, utan att dessa kan tröttna eller bli scientologer och börja förolämpa kolleger och inspelningsledare i diverse intervjuprogram.

Nästa steg blir att filmbolagen hittar på icke-existerande skådespelare som kan bli lika populära som existerande, som kan få egna fanklubbar osv. Fördelen med dessa är att de inte tillhör någon fackförening som ställer till besvärligheter vid inspelningarna eller har efterlevande som kan resa ekonomiska krav. I cyberspace kan ingen höra dig skrika.

Du å ja, Alfred

Snart sitter vi alla där i den virtuella världen. Din avatar behöver inte längre vara plastig, pixlig, ryckig eller ful. Snart kan du enkelt göra en övertygande avbild av sig själv, som kan användas på det kommande virtuella kontoret, där vi alla kommer att arbeta inom en snar framtid.

Läs mer

Konstgjord Audrey Hepburn från 2013: https://www.etcentric.org/galaxy-and-framestore-recreate-audrey-hepburn-for-tv-spot/

Märken på artiklar:
Artikelkategorier:
Framtidsforskning

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *