Avbrotts-Sverige

Skriven av

Publicerat 2022-11-21

Det går dåligt nu. I flera dimensioner faktiskt. Sveriges infrastruktur har gått ned sig ordentligt sedan 1960-70-talen. Strömavbrotten ökar. Tågstoppen blir fler. Busstrafiken klarar inte snö. Cyberproblemen ökar stadigt.

Vad är Sverige? Eller vad borde Sverige vara? Sverige har alltid varit ett innovations- och teknikland. Svenska uppfinningar har gjort livet lättare för människor i hela världen. Kylskåp, bilbälten, propellern, trefasen, dynamiten, Xylocain, utmärkta stridsflygplan, ATC-system, värmekameror, lokomotiv, Hasselblad, IKEA, Tetra Pak, Fuglesang, förstklassiga universitet och högskolor, allt detta borde ha placerat Sverige i teknikens framkant.

Tågstopp och tågstopp

Det är underligt med tågen i stockholmsområdet. Det är i stort sett stopp en eller flera gånger per dag för fjärrtåg, pendeltåg, tunnelbana, saltsjöbana eller roslagsbana. Det är vagnbrist, spårfel, signalfel, växelfel, kontaktledningsfel, spårspring, strömavbrott och ”tåget mot xxxx stannar inte vid Tutinge station på grund av ett tekniskt fel”. Rulltrappor och hissar står ständigt still och SL blir till åtlöje i sociala media när en rulltrappa stått still i flera månader.

Klottret ökar. Vissa tror helt enkelt att allt är tillåtet och sprutar och sprejar överallt, på tåg, järnvägsstationer, transformatorhus, busskurer, lyktstolpar, och överallt ser man klotter om de två stockholmska fotbollslagen som hatar varandra, Det sitter fula klisterlappar på alla stolpar och busskurer. Stockholmspolitikerna påstår att de tagit i med hårdhandskarna mot klottret, men det märks i så fall inte.

Jag minns mitt glada sjuttiotal, när motorerna i de fantastiska nya lågbudget-pendeltågen av X1-typ frös ihop. Det var då nedgången började. Då fick SL sätta in gamla, uråldriga tredjeklassvagnar och F-lok. Ljuset i vagnarna flimrade i 16 hertz och det var kallt, men det fungerade! Man kom till jobbet.

Strömavbrott

Man kan undra hur det är ställt med regionnäten i stockholmstrakten. Året runt är det ett eller två strömavbrott i veckan med fler än 100 strömlösa abonnenter.

Det kan bero på att utrustningen är föråldrad, att det är så kallt att ett ställverk överbelastats eller att träd faller ned över ledningar. Det är sådant som man borde ha kunnat förutse och arbetat bort som underhållsåtgärd.

Då bryter vintern ut

Det kom 30 centimeter snö den 20 november! Oj! Vad kan det här konstiga vita vara för något? Det har vi aldrig sett förr.

Då körde plogbilarna i diket. Träden välte över kraftledningarna och strömavbrotten ökade. Strömavbrott i Värmdö, Huddinge, Haninge och Nynäshamn. I Botkyrka slog strömavbrottet ut Norsborgs vattenverk, så att botkyrkaborna blev utan vatten. I Kalmar kom det 40 centimeter snö. Då blev 1000 av Eons abonnenter utan ström.

Alla bussar i Stockholms innerstad ställdes in och i ytterområdena var det mest inställt och dikeskört. Senare under dagen utökades problemen och rapporten löd: ”Inställda och försenade bussar i hela länet på grund av framkomlighetsproblem. Korta bussar på stombusslinjerna 1, 2, 3 och 4. All annan busstrafik i innerstaden inställd.”

Storstockholms Lokaltrafik och Trafikverket talade om för resenärerna ett de kunde förvänta sig ”utmaningar” och rekommenderade att alla som kunde, borde arbeta hemifrån. Det bådar gott för lokaltrafiken.

SJ ställde in en mängd avgångar, bland annat mellan Stockholm och Uppsala, Västerås, och Gävle. Tågen mellan Stockholm och Arlanda ställdes också in. Ska du med flyget? Haha. Nåväl, det var illa med snöskottningen på Arlanda också.

”Denna dag, inte ett liv” som Melker Melkersson sade.

Vänta bara. Vintern har just börjat. Snart fryser växlarna. Det gör de varje år.

Cybereländet

Och då rasade SJs webbsida med information om tågens avgångs- och ankomsttider. Det har blivit en tradition. Först kunde man inte sälja biljetter till jultågen eftersom Trafikverket inte kunde tala om när tågen skulle gå, på grund av de många underhållsarbetena. Sen, när SJ fått besked, var det så många som ville ha biljetter att bokningssystemet Petra kraschade. Men det kanske inte gjorde så mycket för väldigt många tåg ställdes in.

Trafikverkets sida trallade med och stannade den 7 november. Informationen om fjärr-, pendel- och regionaltåg saknades eller kunde visa fel tid. Till skillnad från tidigare stopp blev det även stopp för uppdateringar av skyltningen på stationerna.

Varför?

Vi är ett av världens ledande teknikländer. Varför är Sverige så handlingsförlamat?

I Japan får tågförarna skämmas om tågen är mer än ett par sekunder försenade. I Schweiz där det finns gott om snö, går tågen ändå i tid. I Alaska där det definitivt är gott om snö, har man gigantiska snöslungor.

När ska järnvägen få tillräckligt underhåll?

Läs mer

Mer om den usla spårtrafiken: https://www.teknikaliteter.se/2020/02/28/jarnvagsskandaler/

Cyberstrul: https://www.teknikaliteter.se/2021/11/05/it-skandaler-som-ingen-bryr-sig-om/

Järnvägen är ett dåligt skämt: https://www.teknikaliteter.se/2019/02/04/ett-daligt-skamt/

Märken på artiklar:
Artikelkategorier:
Järnväg · vägtrafik

Kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *