Städjes samlade verk, 10 av 14: Samhälle, journalistik, utbildning

Skriven av

Vill du läsa allt om teknik, få pedagogiska förklaringar av en känd teknikjournalist och bli tekniskt allmänbildad? Börja här. Det kommer att ta dig en månad. Minst!

Det här är artikeln för ämnesorden samhälle, journalistik, media, skola, utbildning, museer och bibliotek. En förklarande inledning finns i https://www.teknikaliteter.se/2022/01/25/stadjes-samlade-verk-1-av-14-inledning/

Samhälle

Nödsituationer

Du kan alltid lita på SOS Alarm (2000) ”Automatlarm, Frescativägen 60, Automatlarm!” Larmoperatörerena hanterar nödropet snabbt och rutinerat. Inom 25 sekunder är brandbilen på väg. Ett besök hos SOS Alarm i Stockholm i ett åttavåningshus, fast nedsprängt i berget, jordbävningssäkert uppställt och skyddat mot gas- och atombombsanfall. Artikeln visar hur operatörerna hittar den nödställde, hur telefonisystemen fungerar och hur centralen försörjs vid ofred. Men det telenät som beskrivs som ”världens driftsäkraste” i artikeln, finns snart inte mer. Nu är det mobilnäten som gäller. Hur driftsäkra de är, vet ingen. Teknik som förklaras: typer av larm, larmvägar, fiberoptik, stötvågsskydd, EMP-skydd, reservkraft, elektroniska kartor, omdirigering till andra centraler i händelse av systemkollaps. Be om PDF.

Journalistik och media

Kvalitetsjournalistik (2020) Har kvalitetsjournalistik blivit ett skällsord? Är det liktydigt med ekonomiskt självmord idag? Ingen vill betala för prenumerationer. Det är för mycket trams och för lite fakta. Hur får man läsarna att betala för nyheterna? Förlagen vill eller kan inte betala journalister tillräckligt och samtidigt avskyr alla läsare betalväggar och flimrande reklam, men vill ändå kunna läsa nyheter. Till synes ett olösligt dilemma. Ändå är det den verkliga djup-journalistiken som ger de mest läsvärda reportagen. Den är också lösningen. Artikeln visar hur journalistiken ska överleva i en hård värld och att det finns lösningar: Hårda fakta. Sluta skriva lättviktigt skräp. Folk vill inte betala för snuttar, när Internet är fullt av snuttar.

https://www.teknikaliteter.se/2020/04/07/kvalitetsjournalistik/

SPAMM – Svenska påtryckargruppen för att mota media (2019) Svenska media är usla och fördummande. De är teknikfientliga, rapporterar falska nyheter eller underrapporterar äkta händelser och reportrarna har ingen aning om teknik och vetenskap över huvud taget. Public service måste tvingas göra skäl för sitt namn. I en krissituation måste public service vara informationskanal från staten och Försvarsmakten till befolkningen. Därför måste den vara betrodd. Sverige ska vara ett kunskapsland, inte ett ”Bonde söker fru”-land. Pseudovetenskapen tar sig in i samhälle, skola och politik, beroende på dålig allmänbildning. Det ska samhället eliminera genom mera utbildning. Eftersom radio- och TV-avgiften numera är en skatt måste SR och SVT motas i grind av en stark och enhetlig kritikerorganisation som ligger på hela tiden och inte glömmer bort några synpunkter. Det är ändå på Internet som svenskarna får sin mesta desinformation. Media och politiker kommer att försöka släta över, prata runt omkring, glömma bort och gå vidare med fördumningen. Vill någon vara med och bilda SPAMM?

https://realistklubben.wordpress.com/2019/01/04/spamm-svenska-patryckargruppen-for-att-mota-media/

Skola och utbildning

Min elitskola (2020) Det är bara att inse att den kommunala svenska skolan är förlorad i en djuphavsgrav av dumheter, kränkthet, genustrams, ligistbråk, superi och bakvända principer. Även friskolorna som en gång fungerade, håller på att förfalla med religion, trakasserier och mobbing. Om undertecknad skulle starta en grundskola, skulle den kallas Elitskolan. Skolan skulle ha toppen av all teknisk utrustning, ett skolbibliotek som gick utanpå det mesta och eleverna skulle belönas med lysande fester vid lämpliga tidpunkter på terminen. Suger man i sig kunskaper, ska man få belöning för det. Å andra sidan måste disciplinen vara sträng. Tydligen är de regler jag hittat på för intagning och kontrakt olagliga, trots att de bara skulle leda till en helt normal grundskola, så som den var när det var ordning och reda i skolan. Det, om inte annat, säger hur djupt skolan av idag har fallit, när den som vill sätta upp regler för att få ordning, studiero, drogfrihet och framsteg i skolan, räknas som lagbrytare.

https://www.teknikaliteter.se/2019/10/04/min-elitskola/

Vi har inget Tekniskt Museum längre (2014) Och ingen kan vara ledsnare för det än jag. Jag har på något sätt levt med Tekniska Museet sedan min far tog mig dit som småtting och jag fick se en intendent bränna av snöret till Focaults pendel med cigarrettändare. Sedan stod jag som fastfrusen och såg hur pendeln vred sig längs den graderade skalan på golvet, beviset på att Jorden vrider sig kring sin egen axel. Stället har förvandlats till en lekplats. På lekvåningen hoppar ungarna runt och skriker och på en annan är det fullt av TV-spel. Praktisk teknik kunde man eventuellt inhämta från den enda kvarvarande, enhetliga utställningen om Cristopher Polhems apparater, och eventuellt också från Gruvan, om den inte varit så uselt upplyst. Borta är Telemuseum. Borta är utställningen om telefoni, borta är Cray-datorn. Personalen vet mindre om föremålen än undertecknad.

https://realistklubben.wordpress.com/2014/07/03/vi-har-inget-tekniskt-museum-langre/

Riktiga skolböcker (2020) Fysikämnet har gått utför sedan början av 1900-talet. Rakt utför. Fallit utför ett stup. Här ska du få läsa om en riktig bok, fylld med riktiga, hårda kunskaper! Vilka fysikkunskaper man fick i slutet av 1800-talet! Undertecknads fysikbok från gymnasiet kommer inte ens i närheten och moderna fysikböcker från 2010-2020-talet är som Alfons Åberg och Mållgan i jämförelse. Lärobok i fysik för högre läroverk och för sjelfstudium. Utgiven av KTH-professorn G R Dahlander 1886 i Stockholm på Bonniers förlag, inbunden, 445 sidor, inklusive sakregister och källhänvisningar. En fantastisk lärobok, som vi bara kan drömma om idag. Köpt på antikvariat för 3 kronor.

https://www.teknikaliteter.se/2020/03/23/riktiga-skolbocker/

En dag i den moderna skolan (2015) Den svenska skolan sjunker allt djupare. Den rider ned sig i myren, likt kungens män i filmen Snapphanar från 1941. Den hemskaste filmsekvens jag minns från min barndom. Väl sjunken i gyttjan går det inte att ta sig upp igen. Så som det går för den svenska skolan nu, även det, det hemskaste jag kan tänka mig för framtiden. Vi är på väg mot en kunskaps-avgrund av oanat djup. I vissa bostadsområden har den svenska skolan urartat helt och myndigheterna ser bara en utväg: att stänga skolorna, där eleverna gör som de vill, kommer och går enligt eget gottfinnande, tittar på film på lektionerna och hotar och slår lärarna.

https://realistklubben.wordpress.com/2015/11/23/en-dag-i-den-moderna-skolan/

Klassificera hela världen (2013) Informationsarbetare? Du kanske tror att det är webbmakare, programmerare och reklampjuttar som är informationsarbetarna och att vi först nu har kommit in i informationsåldern? Det är ett missförstånd. De arbetar bara inom en mycket smal nisch av informationssamhället. De verkliga informationsarbetarna är bibliotekarierna. De måste ha kunskaper om alla ämnen för att kunna klassificera de böcker och artiklar vi andra ska hämta våra kunskaper ur senare. Alla ämnen måste inordnas i samma system och systemet måste ge ett enkelt begrepp, ett tal (som 005.44, operativsystem) eller en bokstavskombination (Pubdbz) som resultat, som är lätt att minnas och lätt att knappa in i en databas. Vänta bara tills du träffat Kungliga Bibliotekets (KB) klassifikationsansvariga Harriet Aagaard och Olof Osterman och hört dem berätta om Dewey decimalklassifikation. Harriet arbetar vid Svenska Deweyredaktionen och inleder med att berätta vad de har DDK till.
– Vi klassificerar allt mänskligt vetande.
– Jag ryser. Säg det igen!
– Vi klassificerar allt mänskligt vetande.

https://www.idg.se/2.1085/1.539473/klassificera-hela-varlden

Avslutning

Vad har jag själv för anledning att hålla på att utforska saker? Förmodligen är jag mer än lovligt nyfiken, men anledningen till att jag skriver som jag gör är att jag faktiskt själv vill förstå hur saker och ting fungerar. Då är det bästa sättet att hugga en tekniker och sätta denne på en stol och be honom rita kopplingsschema på hela apparaten, fusionsreaktor, stridsflygplan, ubåt, stirlingmotor eller vad det nu kan vara. Jag känner att jag bara kan skriva bra om det jag själv förstår helt och hållet.

Betyder den här sammanställningen att jag anser min skribentkarriär vara över? Skulle inte tro det!

Läs mer

2: Transport, resor, fordon: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/25/stadjes-samlade-verk-2-av-14-transport-resor-fordon/

3: Datorer, nätverk, datorhallar: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/24/stadjes-samlade-verk-3-av-14-datorer-natverk-och-datorhallar/

4: Kommunikation, radio: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/24/stadjes-samlade-verk-4-av-14-kommunikation-radio/

5: Elektronik, halvledare: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/24/stadjes-samlade-verk-5-av-14-elektronik-halvledare/

6: Industri, vetenskap: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/24/stadjes-samlade-verk-6-av-12-industri-vetenskap/

7: Bild, foto: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/24/stadjes-samlade-verk-7-av-14-bild-foto/

8: VVS, energiförsörjning: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/24/stadjes-samlade-verk-8-av-14-vvs-energi-energiforsorjning/

9: Sjukvård, diagnostik: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/21/stadjes-samlade-verk-9-av-14-sjukvard-diagnostik/

11: Mat och dryck: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/21/stadjes-samlade-verk-11-av-14-mat-och-dryck/

12: Musik, nöje, underhållning: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/21/stadjes-samlade-verk-12-av-14-musik-noje-underhallning/

13: Militaria: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/21/stadjes-samlade-verk-13-av-14-militaria/

14: Litauen: https://www.teknikaliteter.se/2022/01/21/stadjes-samlade-verk-14-av-14-litauen/

Märken på artiklar:
Artikelkategorier:
Journalistik · Undervisning · Utbildning

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *