Baikeris i Vilnius – ett motorcykeläventyr

Skriven av

Tusen hojar och massor av muller när de litauiska MC-entusiasterna hade höstmöte. ”Baikeris” och ”Draiveris” samlades i Vingisparken i Vilnius i Litauen den sjunde oktober 2017 och Teknikaliteter var där på en Suzuki Intruder med varje form av ljuddämpning nogsamt avlägsnad.

2-, 3- och 4-hjulingar kom och gick hela tiden. Motorcyklar är precis lika populära i Östeuropa som i väst, men nu finns inga av de gamla tjeckiska och sovjetiska rosthögarna kvar utan det är högmoderna Honda, Yamaha, Harley-Davidson etc som gäller. Dessutom kunde man notera att det var en hel del kvinnor närvarande. Som en ren kuriositet kunde man också se en och annan gammal sovjet-moppe med sidovagn i renpolerat stål. Det finns till och med några engelskregistrerade cyklar att beskåda.

Kring ett tusental knuttar hade samlats för en regelmässig höstavslutning av knutteåret och lite senare på dagen skulle man åka i en lång protestmarsch runt parlamentshuset på Självständighetstorget på för att kräva rätten att ställa av cyklarna under vintern och slippa betala skatt och försäkring. Det går ändå inte att åka motorcykel på vintern i vilniustrakten, när temperaturen kan gå nedåt –30 … –40 grader.

Vingisparken är stället där man firar avslutningen på Sångfestivalen vart fjärde år (http://www.qedata.se/js_litauiskt_galleri_sangfest2009.htm). Då kan stora gräsmattan vara full med hundra tusen människor som högtidligt sjunger traditionella sånger till frihetens och nationens ära, men här var det frågan om en helt annan sorts sång.

Stämningen var väldigt trevlig och de kalrakade bajkersarna i sina svarta läderkläder gick runt och talade lugnt med varandra och åt piroger.

Ett gäng färgglada Honda sportcyklar parkerade i rad.

Yamaha Tracer Sport Touring-cykel med väldigt stor kylare.

Yamaha Star Venture med Bob the Minion monterad baktill. Det är uppenbart att motorcykelhjälmar med gammaltyskt stuk är högsta mode. Eller också är det Darth Vader som är inspirationen.

Trehjulingar

De var inte så många, men ett och annat trehjuligt lyxbygge kunde beskådas.

I bakgrunden står en gatuköksbil med webbadressen www.kibinas.lt på. Karajimska piroger, sk kibinai är väldigt populära som snabbmat, huvudsakligen för att de är goda och går att äta på stående fot. De går att få med väldigt många olika fyllningar. Serveringsbilar från den störste pådrivaren Senoji Kibinine finns överallt där det är folksamlingar. Deras “Kibin Drive” måste vara världens enda drive-in-ställe för karajimska piroger. Litauerna tycker inte om att begränsa sig till hamburgare. De internationella snabbmatskedjorna finns visserligen i Litauen, men för en undanskymd tillvaro i jämförelse med den traditionella maten.

Kibinai äts med fördel på finare restauranger också, där man brukar kunna välja sida upp och sida ned med olika fyllningar, både som förrätt, huvudrätt och dessert. Kibinaibilen håller “bara” med ett tiotal olika fyllningar.

Fyrhjulingar

Fyrhjulingar, som denna CF Moto C Force har börjat bli vanliga.

Kromets ersättare

Även de hårda grabbarna håller på att överge stora blanka strålkastare…

…för lysdiodramper. Det är svårt att bräcka driftsäkerheten hos lysdioder, när man väl sorterat bort de kinesisktillverkade rötäggen.

Nostalgoteket

Gammalt sovjetskrot som detta får du inte se på vägarna längre.

Skruttmotorcyklar från Sovjetunionen, som denna Izh-Jupiter-3 ser man numera bara på museum.

Eller denna SMZ, en pappbil från sovjetiska Serpukhovskij Motozavod som huvudsakligen användes av handikappade (invalidkas). Den står också på museum. Den är så bräcklig att den faller i bitar om den stöter i något. Det var den sovjetiska idén om kvalitet.

Knuttecentrerad mat

Knuttarna har egen korv också: ”Baikeriu” med kallrökt nötkött. Litauerna kan röka kött på riktigt, till skillnad från oss svenskar.

Ur askan

Det är bara att konstatera att Litauen numera är ett högmodernt europeiskt land. Du ser inga gamla sovjetiska Trabant, Lada eller Volga på gatorna längre utan alla bilar är skofomrade Toyota, Range Rover och Volvo. Biogasdrivna lokalbussar är på väg in och de drivs inte av rysk naturgas. Eftersom, eller tack vare, kanske man ska säga, att Vilnius sedan länge haft trådbussar och de gamla skruttiga Skoda 8 numera ersatts av moderna polska och tjeckiska produkter, av och till med ABBs drivenheter, är innerstadstrafiken både tyst, effektiv och miljövänlig.

Bostadsområdena växer som svampar ur jorden runt staden och de nya husen är fullt moderna. Även de gamla bostadsområdena med oändligt fula Krusjtjov-hus håller på att renoveras och ges nya fasader. Alla nya affärsbyggnader som byggs har glasfasader. Kraftigt lutande fasader är högsta arkitektoniska mode.

Det fanns en gång ett gammaldags bostadsområde mitt i Vilnius kallat Snipiskes, mest fyllt med gamla ruckel (ähum, historisk bebyggelse). Det håller på att jämnas med marken och ersättas med moderna hyreshus. Det högmoderna företagar- och shoppingområdet ”Europa” (ovan) håller också långsamt på att gnaga i sig resterna av det gamla och förändra Vilnius silhuett från ”låg” till ”hög”.

Tilläggsfakta: Litauen firar i år 100 år av självständighet efter att den ryska annekteringen från 1795 upphörde 1918. Det är värt all uppmärksamhet.

Vadå, jag grym? Författaren på en fet customhoj.

Läs mer

Litauisk laser: http://www.teknikaliteter.se/2017/11/09/litauiska-lasrar-bita-bast/
Etnokosmologi: http://www.teknikaliteter.se/2017/11/15/etnokosmologiska-museet/

Märken på artiklar:
Artikelkategorier:
Fordon · Hobby · Motor · Underhållning

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *